Białko jest podstawowym budulcem naszego organizmu, to dzięki niemu możemy sprawnie się rozwijać i funkcjonować. Blisko 30% masy białka w naszym organizmie stanowi kolagen naturalny, który odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie stawów, chrząstek, kondycję włosów i skóry. Jego wyróżnikiem jest znaczna ilość zawartych w nim aminokwasów, w skład których wchodzą między innymi hydroksyprolina (niewystępująca w innych białkach), lizyna, prolina czy glicyna. Po 26 roku życia produkcja kolagenu w ciele człowieka znacznie spada, co może doprowadzić do niedoboru skutkującego problemami z poruszaniem się, bólem, a także znacznie bardziej zintensyfikowanym starzeniem i przesuszaniem się skóry. Dlatego warto odpowiednio wcześnie zainteresować się tematem i zadbać o to, by nie doszło do negatywnych skutków niedoboru. Szczególnie narażone są osoby starsze i sportowcy narażeni na bardzo duże obciążenia stawów.

 

Kolagen naturalny – występowanie

To białko naturalnie występuje u roślin i zwierząt. Niektóre kosmetyki zawierają skórę tołpygi – słodkowodnej ryby. Jest to bardzo cenne źródło naturalnego białka, które wykazuje podobne właściwości, co kolagen zwierzęcy. Kolagenu rybiego używa się obecnie na szeroką skalę w kosmetykach. Wykorzystuje się też chrząstki rekina. Innym niezwykle cennym źródłem tego białka są kurze łapki – to właśnie w nich znajduje się najwięcej najlepiej przyswajalnego kolagenu naturalnego. Da się z nich zrobić wywar, a później galaretkę, która w wielu miejscach uważana jest za rarytas, ale niekoniecznie każdemu przypadnie do gustu.

 

Kolagen w jedzeniu

Osoby z wyższym zapotrzebowaniem kolagenu powinny zainteresować się produktami, w których znajduje się go całkiem sporo, i próbować włączyć je do swojej diety. Mowa tu o żelatynie spożywczej, która znajduje się między innymi w galaretkach – tych warzywnych i owocowych, ale też w przetworach takich jak ryby w galarecie. Warto się również zainteresować wszelkiego rodzaju golonkami, podrobami mięsnymi, salcesonem. Kolagen w jedzeniu nie musi oznaczać surowej diety, wręcz przeciwnie. Należy tylko pamiętać, by nie przesadzać z produktami pochodzenia zwierzęcego o dużej zawartości tłuszczu – mogą one powodować podwyższenie cholesterolu i zaburzenia w układzie krążenia. Dlatego dobrą alternatywą są owoce, zielone, liściaste warzywa, produkty pełnoziarniste, ale też buraki, czarna porzeczka czy fasola.

Dzięki odpowiedniej diecie i możliwe jest zachowanie zdrowej cery i dobrej kondycji stawów nawet w sędziwym wieku.