Witarianizm to dieta, która zdobywa popularność. Wychodząc temu naprzeciw przedstawiamy czym charakteryzuje się dieta witariańska.

Na czym polega witarianizm?

Podstawową zasadą jest nieprzetwarzanie żywności. Oznacza to, że witarianie jedzą głównie na surowo. Dopuszczalna jest tylko lekka obróbka termiczna nieprzekraczająca 48 stopni Celsjusza. Jest to nieprzypadkowa wartość, gdyż w tej temperaturze ścina się białko. Jest to jednocześnie temperatura, powyżej której aminokwasy łączą się z odpornymi na enzymy wiązaniami, które uniemożliwiają ich całkowite rozbicie.

Dieta ta skupia się przede wszystkim na warzywach i owocach. Natomiast spożywanie nieprzetworzonego mięsa jest oczywiście zabronione. Surowe owoce i warzywa są dla organizmu człowieka bombą witaminową.

Kto powinien sięgnąć po taką dietę? Każdy, kto chce spróbować przejść na w pełni naturalną dietę i nie ma ku temu zdrowotnych przeciwskazań. Żyjąc w pośpiechu zjadamy masę przetworzonego jedzenia, co wpływa na nasze zdrowie i samopoczucie. Wybierając witarianizm, wybieramy zdrowie i naturalność. Początkowo może wydawać się to trudne, bo dieta witariańska raczej nie jest dla osób początkujących, ale według wielu osób jest to styl życia, który jest wart wypróbowania. Jest to dieta, którą można postrzegać jako dobry sposób na wprowadzenie do swojego życia zdrowia i witamin. Początkowo może być trudno, jesteśmy przecież przyzwyczajeni do zjadania smażonego, wysokokalorycznego jedzenia. Z czasem na pewno będzie łatwiej, nie warto się szybko zniechęcać.

Czy trzeba się do tego jakoś szczególnie przygotować? 

Jak przy każdej zmianie diety, warto wykonać badania, aby wiedzieć, czy nie posiada się żadnych niedoborów i czy obecny stan zdrowia pozwala na wprowadzenie zmian. Jeśli badania nie wykazały nic niepokojącego, potrzeba już tylko chęci i głowy gotowej na eksperymenty kulinarne. Surowe owoce i warzywa nie powinny zaszkodzić, mogą za to przynieść wiele korzyści. Tak czy inaczej warto przekonsultować swój nowy jadłospis z kompetentnym dietetykiem. Na początku warto rozważyć stopniowe wprowadzanie diety. Po kilku tygodniach częściowego wprowadzania coraz większej ilości nieprzetworzonych posiłków całkowite przejście na witarianizm powinno być nieco bardziej komfortowe. Z reguły witarianizm wybierają osoby, które już wcześniej stosowały dietę wegańską.