Osoby głuche i niedosłyszące mają problemy z komunikacją w miejscach publicznych. W niniejszym artykule przedstawiono z jakimi problemami muszą się zmierzyć osoby z taką niepełnosprawnością oraz przytaczamy czym jest rządowy Program Dostępność Plus dedykowany dla osób niedosłyszących.
Problemy osób niedosłyszących dotyczą komunikacji w miejscach użyteczności publicznej
Osoby niesłyszące mają utrudnioną komunikację z otoczeniem. Warto zauważyć, że wśród osób z tą dysfunkcją występuję zróżnicowany poziom rozumienia i odczytywania mowy z ust. Niektórym sztuka ta wychodzi bardzo dobrze, inni natomiast praktycznie nie są w stanie biegle odczytywać ruchu ust. To z kolei sprawia, że pogłębiają się problemy ze znajomością języka polskiego. Osoby znające język migowy też często nie są w wyjątkowo dogodnej sytuacji, gdyż brakuje wykwalifikowanych tłumaczy języka migowego. Przede wszystkim problem ten jest widoczny, gdy mówimy o miejscach użyteczności publicznej.
Program Dostępność Plus oraz Migam
Odpowiedzią na wiele problemów osób niedosłyszących jest rządowy Program Dostępność Plus. Skupia się on na zapewnieniu dostępu do udziału w życiu społecznym i publicznym dla osób ze specjalnymi potrzebami (między innymi osób Głuchych i niedosłyszących).
Program ten obejmuje wiele instytucji i placówek. Między innymi instytucje administracji publicznej, instytucje finansowe, placówki edukacyjne, placówki kulturalne, placówki służby zdrowia, przedsiębiorstwa (firmy, fabryki, zakłady produkcyjne) oraz środki transportu (autobusy, pociągi, chodniki, przejścia dla pieszych).
Z perspektywy osób głuchych oraz słabo słyszących wyjątkowo ciekawe wydaje się wdrażanie Migam. Jest to rozwiązanie informatyczne, które pozwala w sposób zdalny połączyć się z osobą porozumiewającą się w języku migowym. Jest to rozwiązanie klasy video contact center.
Z usług Migam korzystają podmioty objęte obowiązkami wynikającymi z programu Dostępność Plus, dzięki czemu możliwość skontaktowania się w języku migowym jest możliwe w wielu miejscach użyteczności publicznej.